Minule jsem slíbila inspiraci v podobě simulačních her, o nichž jsem se dočetla v knize amerického koňáka Pata Parelliho „Natural Horsemanship“. Pat o nich říká, že tyto hry nejsou nic jiného, než nácvik úlohy rozdělené do jednotlivých komponentů.
Tato hra má pomoci k nácviku zastavení (stopu) a obratu o 180° (rollbacku). Tím, že kůň provádí rychlé zastavení a obraty s okamžitým nacváláním, tak propracovává záď. Tyto dva manévry jsou navíc předepsanými součástmi reiningových úloh na westernových závodech a využijete je i při práci s dobytkem.
Představme si, že jsme na střelnici. Jsou tam také dva bandité, jeden před námi a jeden za námi. Na jízdárně máme bod A a bod C, což jsou středy protilehlých krátkých stran jízdárny. Začneme v bodě X, to je střed jízdárny. Představíme si, že v bodě A stojí první bandita a klusem se k němu vydáme. Pohybujeme se tak, jako bychom jej chtěli zastřelit pistolí, kterou držíme v pravé ruce. Pak pravou rukou sjedeme na střed otěží, trochu se přizvedneme ve třmenech a levou rukou sjedeme dolů po levé otěži a jak si zpět sedáme, ohlédneme se za sebe, bereme levou otěž (vlastně použijeme nepřímou otěž) a stáhneme ji k pupíku. Netaháme za ni, pouze ji sebereme až k pupíku. Nyní sedíme hluboko v sedle, svým pohledem se zaměřujeme dozadu za sebe s otěží staženou k pupíku. Koni v této chvíli nezbývá přirozeně nic jiného, než dát záď hluboko pod sebe a otočit se do směru, na který se nyní zaměřujeme, to je do bodu C. Abychom celý obrat urychlili, vystřelíme levou ruku, jakoby s pistolí a zastřelíme banditu v bodě C. Poté klusem nebo pomalým cvalem dorazíme k banditovi, opět se přizvedneme ve třmenech a sjedeme pravou rukou po otěži. Posadíme se zpět do sedla a stáhneme pravou otěž k pupíku a zároveň se otáčíme dozadu na banditu v bodě A. To opět sníží záď koni. Při otočení vystřelíme pravou ruku s otěží a opět zastřelíme banditu v bodě A, to pomůže koni k rychlejšímu obratu a startu. Můžeme vypadat jako blázni, ale nejlepší je dělat zvuky střílení doopravdy a nahlas. Zní to podobně jako mlasknutí a kůň si tak pospíší se svým startem z obratu do opačného cvalu. Teoreticky bychom měli dojít k tomu, že koně budeme otáčet tak rychle, že sám bude zastavovat někde na cestě mezi A a C.
Jako poznámku z vlastní zkušenosti k tomu dodávám, že je to cvičení velmi účinné, jen hlasité zvuky raději provádím pouze tehdy, když jsem na jízdárně sama a nikdo není v doslechu.
Tohle je výborná hra ke zdokonalení ustupování do stran. Ustupování můžeme využít při drezůře, polu, trailu a také při dobytkářských disciplínách.
Představme si, že s někým šermujeme, sedíme na koni a jsme nuceni ustupovat s koněm směrem k protivníkovi, abychom se mohli střetnout. Také musíme být schopni pohybovat se směrem od něj při ústupu. Měli bychom se naučit jít v ustupování do útoku i ústupu na obě strany.
Je to další cvičení na ustupování do stran a je dobré zejména pro mladé koně, kteří se tento manévr teprve učí. Je zapotřebí, aby hru hráli dva lidé na koních. Oba účastníci se postaví čelem ke hrazení jízdárny. Jeden bude v ústupu a druhý bude útočit. Útočící osoba se zkouší nohou dotknout protivníkova koně ve slabině a ustupující se samozřejmě snaží nebýt zasažen a ustupuje směrem pryč od něj. Tato hra učí koně rychle a pohotově ustupovat, abychom se dostali k něčemu nebo někomu blíž, nebo mohli pomocí ustupování utéci.
Při této hře můžeme zdokonalit obraty kolem předku a zádi, přesně tak, jak se to provádí při drezurních zkouškách nebo při soutěži v team roping. Jsme jakoby v roli předáka, jehož kůň se musí rychle otočit kolem zádi, aby byl čelem k býčkovi. Bude tu potřeba ještě jednoho jezdce, který se v klusu bude snažit nám najet až skoro na třmen. V poslední chvíli koně otočíme kolem zádi, abychom druhému jezdci uhnuli. Jakmile kolem nás tento „býk“ proběhne, otočíme se s koněm kolem zádi o 180° opět tak, abychom k útočícímu jezdci – býkovi byli čelem, stejně jako to dělají odvážní toreadoři na koridě.
Zde opět bude zapotřebí dvou hráčů. Necháme partnera, aby před námi vyklusával pár kroužku do tvaru osmičky. Pak začneme klusat vedle něj paralelně s ním a budeme se snažit jej neustále koutkem oka sledovat tak, abychom koně udrželi v linii osmičky s koněm partnera. Dáváme pozor na to, aby náš kůň nepředběhl koně partnera. Aby byla hra ještě zajímavější, můžeme k osmičce přidat další kroužky.
Při této simulaci můžete nacvičit udržení dobytčete mimo stádo. Je také zapotřebí dvou lidí. Vezmeme tři nebo čtyři barely a postavíme je do kruhu vzdálené od sebe asi 4,5 až 5 metru. Jeden člověk bude oddělovač a druhý bude dobytče, které se bude snažit dostat zpět do stáda - do kruhu mezi barely. Podotýkám, že jsou to pouze typy a náměty pro zpestření, ale myslím, že když přemluvíte své kolegy ze stáje, aby se s vámi do něčeho takového pustili, určitě se všichni dobře pobavíte a ještě u toho zdokonalíte ohebnost koníků a svoji pohotovost v sedle.
Nejlepší je nechat se unést fantazií a brát každou výzvu osobně. Můžeme vyzkoušet vše, co nás napadne a o čem se domníváme, že to koník muže dokázat. Dodejme mu odvahu a podpořme jej, aby nám důvěřoval natolik, že bude ochoten spolupracovat a hrát si.