Jestliže předpokládáte, že vaše koně budete přepravovat v průměru 5–10× během roku a to ještě v rámci regionu (kraje), je pro vás z technického i finančního hlediska výhodnější najmout si zavedenou přepravní firmu a během přepravy svěřit své miláčky do rukou odborníků. Pokud přemýšlíte o koupi vozíku, můžete si přečíst následující technická hlediska.
1. Pořízení koňopřepravníku a další náležitosti s tím související – samotný výběr přepravníku se v dnešní době tržního hospodářství zdá být na první pohled bezproblémový. S čím vším se však při koupi můžete setkat budu na tomto místě popisovat někdy příště.
2. Místo pro parkování rozměrnějších vozidel – ve většině měst nesmí vozidla a soupravy s celkovou hmotností nad 3,5 tuny parkovat přes noc na ulici. Pokud budete parkovat mimo uzavřený (a v lepším případě hlídaný) prostor, vystavujete se riziku odcizení vozíku, bohužel i přes uzamčení „žehličky“. Rovné plochy kamionu nebo přívěsu mohou lákat všudypřítomné sprejery.
3. Náležité řidičské oprávnění – minimálně nutnost vlastnit skupinu BE, nejčastěji však BE+C. Skupina E opravňuje táhnout přívěs s celkovou hmotností větší jak 750 kg. Většina osobních vozidel (sk. B) však navíc nesmí, podle technického průkazu, táhnout vlek s celkovou hmotností kolem 2 000 kg. Proto se k tahání takto těžkých vozíků používají těžší a lépe k tomuto účelu uzpůsobená terénní vozidla nebo dodávky a mikrobusy. Jestliže potom do soupravy zapojíte těžké tažné vozidlo a vozík, rázem se s celkovou hmotností celé soupravy dostanete daleko nad 3500 kg, a proto je nutno vlastnit řidičskou skupinu C.
Záměrně zdůrazňuji výraz „celková hmotnost“. O tom, zda můžete nebo nemůžete s řidičským průkazem skupiny B řídit koňopřepravník, rozhoduje právě tato celková hmotnost, na rozdíl od hmotnosti okamžité. Celková hmotnost je údaj, který najdete v každém technickém průkazu vozidla a je součtem pohotovostní a užitečné hmotnosti. Přeloženo do „lidštiny“ je to hmotnost samotného vozidla (soupravy) + všeho, co lze dle výrobce do vozidla popř. na vozidlo maximálně naložit – náklad, osoby, povinná výbava, náplně apod. Na rozdíl od toho je okamžitá hmotnost jen hmotností vozidla nebo soupravy v daném okamžiku. Uvedu na příkladu: VW Transporter s koňovlekem tovární výroby má jako souprava celkovou hmotnost 2640 kg (auto) + 2 000 kg (vlek) = 4640 kg . Tuto soupravu smí řídit jen osoba, se skupinou C + BE a není přitom rozhodující, zda veze koně dva, jednoho nebo jede jen s prázdným vlekem. Důležitá je totiž jen celková hmotnost soupravy. Jiný příklad: Kdyby tažné vozidlo mělo v tomto případě celkovou hmotnost do 1500 kg , byla by celková hmotnost soupravy do 3500 kg a stačil by tedy logicky řidičák skupiny B + E. Jak jsem již uvedl výše. Jen výjimečně by však mohlo vozidlo s celkovou hmotností do 1500 kg (osobák) táhnout vlek 2000 kg těžký. Výrazně lehčí bývají jen některé vozíky pro jednoho koně.
Podobné zásady platí i u kamionů (s celkovou hmotností vyšší než 3,5 tuny), ale zde je v každém případě nutná skupina C. V případě, že by v kamionu bylo přepravováno více jak 9 osob včetně řidiče (víme, jak se jezdí na závody, že?!), musí tento vlastnit navíc skupinu D (10–17 osob včetně řidiče-skupina D1). Pozor v takovémto případě na celkový povolený počet míst (tento údaj lze opět najít v technickém průkazu vozidla)!! Jestliže za kamion ještě připojíte vozík, musíte vlastnit skupinu C1E.
4. Podmínky přepravy koní na dálnici – Pro přepravu koní po dálnici nebo silnici pro motorová vozidla soupravou, která převyšuje 3,5 tuny, je nutná dálniční známka od 3,5 t do 12 t, kterou lze pořídit pro rok 2004 za 7000,- Kč.
Malá rekapitulace pro zjednodušení: Vozidlo s vlekem nazýváme jízdní soupravou. S řidičským průkazem skupiny B můžete řídit: Soupravu do celkové hmotnosti 3500 kg, ale přívěs může mít jen celkovou hmotnost do 750 kg. Se skupinou BE můžete řídit: Soupravu do celkové hmotnosti 3500 kg, ale vlek s celkovou hmotností nad 750 kg. V tomto případě pozor na to, jakou maximální povolenou celkovou hmotnost může mít dle technického průkazu vlek, tažený tímto vozidlem! Se skupinou C můžete řídit: Samostatné vozidlo nebo soupravu s celkovou hmotností. nad 3500 kg a vlek do celkové hmotnosti 750 kg. Se skupinou C+BE můžete řídit: Soupravu s celkovou. hmotností. nad 3500 kg a vlek s celkovou. hmotností. nad 750 kg.
Je nutné zapsat se do kurzu autoškoly, zaplatit kurzovné, docházet na teoretickou výuku, zúčastnit se praktických jízd a absolvovat závěrečné zkoušky.
Získání skupiny E ke skupině B (podmínkou je držení skupiny B) = BE – cena cca 3500,– Kč.
Získání skupiny E ke skupině C (podmínkou je držení skupiny C) = CE – cena cca 4500,– Kč.
V obou případech je 7 hodin (po 45 minutách) výuky praktické jízdy. Závěrečné zkoušky jsou z pravidel silničního provozu (test), údržby (ústně) a praktické jízdy.
Rozšíření skupiny B na skupinu C – cena cca 8500,– Kč, 18 hodin (po 45 minutách) výuky praktické jízdy. Zkouška z pravidel silničního provozu (test), údržby vozidla (ústně) a praktické jízdy.
Ve všech uvedených příkladech dle nových předpisů neriskujete v případě neúspěchu u zkoušek ztrátu řidičského oprávnění !!! Toto vše se jeví na první pohled poněkud složité, ale věřte, že v nejhorším případě vás příslušníci při kontrole „upozorní“, že řídíte kamion nebo soupravu bez patřičného oprávnění. Přeji vám, aby se vám to stávalo co nejméně!
Konzultováno s Pavlem Venclovským – Autoškola P. Venclovský Brno.