Závěrem minulého roku byla zrušena přeprava spěšnin provozovaná českými drahami. Jako spěšninu bylo možno uskutečnit i přepravu živých zvířat. Od nového roku zavedly čD nový systém zásilek tzv. čD – Kurýr.
Protože celá řada chovatelů využívala starý spěšninový systém přepravy živých zvířat, chtěl bych se podělit o několik poznatků, které jsem získal při realizaci zásilky s živými zvířaty systémem čD-Kurýr.
V prvé řadě chci uvést, že čD – Kurýr je dražší. Cena za jednu zásilku je jednotná po celé republice a činí 140 Kč. V případě, že zásilku realizuji formou dobírky (její výše není omezena) činí poplatek, rovněž jednotný, 20 Kč. To znamená, že za zásilku do max. hmotnosti 15 kg zaplatím 160 Kč. U zásilek na dobírku je nutno k přepravnímu listu připojit ještě poštovní poukázku pro odeslání dobírky. Při tom je nutno kolonku „odesílatel“ nechat volnou.
Dalším poznatkem je zjištění, že stanic, kde je možno zásilky Kurýrem posílat a vyzvedávat je podstatně méně než tomu bylo u spěšnin. V současné době je těchto stanic na území čR celkem 181.
Za klad systému čD-Kurýr proti v minulosti používaným zásilkám českou poštou či později formou spěšnin čD, je možno považovat až několikanásobné zkrácení přepravní doby.
Na Hlavním nádraží čD Brno mají k dispozici podrobné seznamy všech stanic a všech spojů do těchto stanic, které je možno k přepravě z Brna využít. Jako příklad uvádím celkovou dobu přepravy z Brna do:
čes. Budějovic 4 hod. 20 min.
Plzně 6 hod. 30 min.
Ostravy 2 hod. 20 min.
Prahy 4 hod. 14 min.
U všech těchto uvedených cílových míst je k dispozici 6 spojů denně od ranních po večerní. Zásilku k příslušnému spoji je třeba dodat 30 minut před odjezdem.
Fakt, že zákazník zná konkrétní čas příjezdu do stanice určení, umožní informovat příjemce o plánovaném doručení zásilky. Avizování příjemce provedou event. i zaměstnanci čD, dle požadavku odesílatele vyznačeného v přepravním listu.
Tím je vlastní doprava zkrácena skutečně na minimum. Dodací lhůta je garantována a při zpoždění více jak 60 minut, vrátí stanice určení příjemci podstatnou část dovozného.
Zásilku doprovází Přepravní list. Pro zákazníka je zajímavá rychlost odbavení v odesílací stanici. Přepravní list je jednodušší než dřívější. Jeho poslední samolepící díl nalepí pokladní na přepravku. Tím odpadá odesílateli lepení adresy odesílatele a příjemce na přepravku. Na nádraží v Brně nyní vyžadují u přepravy živých zvířat potvrzení Přepravního listu příslušnou chovatelskou organizací.
Závěrem bych uvedl, že já osobně bych popsaný systém použil především pro střední a delší vzdálenosti. Na kratší vzdálenosti bych zřejmě volil jiný způsob přepravy.