Právě uplynul rok, co ZO ČSCH v Hodoníně uspořádala svou první všeobecnou chovatelskou burzu v Hodoníně. Od té doby se z původně nevýznamné burzy stala burza, kde návštěvnost pravidelně přesahuje více než 1500 návštěvníků.
Každou první neděli v měsíci, v čase od 07–10 hodin, zaplní stovky automobilů bývalý tankový autopark armády a zamíří do sousední kryté haly, kterou si chovatelé pro tento účel pronajali. A návštěvnost je vskutku mezinárodní. Každý třetí či čtvrtý návštěvník hovoří slovensky, asi 20–30 automobilů přiveze chovatele z Rakouska, objeví se i jednotlivci z Polska, Německa a Nizozemí. Především slovenští chovatelé patří k stálým návštěvníkům naší burzy. Jsou to chovatelé z okresů Senica, Skalica, Piešťany, Trnava, Malacky, Myjava, Trenčín, Povážská Bystrica, ale i maďarsky hovořící chovatelé z jižních okresů Slovenska, kteří to mají do Hodonína více než 130 km. Z českých SPZ jsou to nejčastěji chovatelé z jihomoravského, zlínského a moravskoslezského kraje. Potěšující je i soustavný nárůst SPZ z Vysočiny, olomouckého a středočeského kraje a nechybějí ani návštěvníci z Prahy a ojediněle i z jižních Čech.
Návštěvníci oceňují zejména skutečnost, že burza je z chovatelského hlediska všeobecná. Většina návštěvníků burzy sleduje dva cíle, prodej odchovů či chovných zvířat a nákup krmiva, vitamínů a chovatelských potřeb. Z celkového počtu prodávajících a nakupujících tvoří dvě třetiny chovatelé exotů, zbývající část se dělí na chovatele drůbeže, králíků, holubů, hlodavců aj. Tyto doplňují i chovatelé psů, koček, drobných kožešinových zvířat, rybiček aj. Samozřejmostí je zajištění stálého výkupu exotů.
Více než 40 prodejců nabízí k prodeji krmiva, chovatelské potřeby, vitamínové a minerální přípravky, odbornou literaturu. Poslední burzy se rozšířily o nabídku zahradnických potřeb. Prodejci krmiv a jiných objemnějších či těžších chovatelských potřeb se soustřeďují před krytou halou. Vlastní prodej a nákup zvířat probíhá v hale samotné, neúplně rozdělené na část exotářskou a část určenou pro chovatele drobného hospodářského zvířectva. Pořadatelé nabízejí i možnost podání písemné chovatelské inzerce či propagaci chovatelských aktivit na nástěnkách, které pro tento účel zřídili.
Velké množství návštěvníků způsobuje organizátorům i milé problémy. Musela být navýšena stolová prodejní plocha, zajištěno občerstvení a sociální zázemí. Skutečnost, že se burza v Hodoníně stala mezinárodní, má velký význam i pro prodej či nákup plemen, která se v takových počtech na národních burzách nevyskytují a naši chovatelé tak mohou spatřit či opatřit i cizí plemena, např: Slovenského voláče, Holičského modrého aj. Velký význam pro jakoukoli formu chovatelství má i navázání osobních vztahů a výměnu informací a zkušeností.
Na burzách lze také porovnat kvalitu nabízených zvířat. Jsou zde viděna zvířata jak výborná, tak i chovatelsky bezcenná, kterých se chce chovatel jen zbavit. Burza je prostě to pravé místo, kde se chovatelé dokáží nejen shodnout, ale taky rozčílit i pohádat.
Bylo by zajímavé posoudit a ekonomicky vyčíslit, jaký vliv má zájmové chovatelství na turistický rozvoj města. V podstatě při nulových nákladech na propagaci a provozní zabezpečení, navštíví naše město během tří hodin 1500 návštěvníků, z nichž někteří přijíždějí i o den dříve a zajišťují si ubytování. To vše má na starosti maximálně desítka pořadatelů. Není mi známa žádná jiná mimosportovní aktivita, organizovaná v Hodoníně, kde se pravidelně každý měsíc schází takové množství lidí.