Fotíme-li za situace, kterou si můžeme sami naaranžovat, vycházejme z několika zásad. Najít místo, kde není rušivé pozadí. Čím je zvíře na focení...
Fotíme-li za situace, kterou si můžeme sami naaranžovat, vycházejme z několika zásad. Najít místo, kde není rušivé pozadí. Čím je zvíře na focení větší, tím potřebujeme rozsáhlejší místo k focení. Když fotografujeme, nesmíme v hledáčku přehlédnout rušivé předměty za objektem. Nejčastěji to bývají kmeny stromů, zaparkovaná auta nebo zrovna procházející lidé. Když zapomeneme na tyto rušivé elementy, na fotografii to potom vypadá, jako kdyby z fotografovaného zvířete něco vyrůstalo.
• Nevhodně zvolené rušivé pozadí, kdy po celé délce pozadí stojí zaparkovaná auta, za hlavou Dalmatina se pohybuje další pes s osobou. Fotografováno z podřepu (úroveň psa). |
• Máme-li nedostatek místa na výběr vhodného pozadí, můžeme si pomoci tím, že nebudeme fotit psa z jeho úrovně, ale odstoupíme co nejdál, jak nám to jen teleobjektiv dovolí a zůstaneme stát v takové úrovni, kdy v hledáčku neuvidíme rušivé pozadí a pes bude pokrývat celou plochu. Psa v tomto případě nezkreslíme. |
Louka nebo pole nám může fotografování zdánlivě zkomplikovat. Fotíme-li na louce ohraničené křovím nebo třeba lesem, který zasahuje do pozadí v dálce na fotografii, není vhodné fotografovat tmavá zvířata, která pak splynou s pozadím. V tomto případě je potřeba dojít blízko k danému pozadí, které se pak bude chovat přirozeně a nebude na fotografii skoro černé. Další problém může nastat, jestliže pozadí nebude ve stejném světle jako fotografované zvíře, opět se dostaví naprosto tmavé pozadí a to i v případě, že od pozadí nejsme příliš vzdáleni.
Vybíráme-li jako pozadí stěnu domu, hledejme takové místo, kde není okno či dveře nebo okap. V tomto případě je dobré stát těsně před stěnou. Kdyby zvíře stálo opodál, již by nám celá stěna nemusela vykrýt celou fotografii a opět by byly na záběrech rušivé elementy.
Portréty
Věrný portrét zvířete je tak trochu „alchymie“. Vyfotit nějakým způsobem hlavu zvířete není až tak obtížné, ale zachovat jeho věrnou podobou a zároveň exteriér jedince, je poněkud náročnější. Širokoúhlým objektivem portrét nikdy nefoťte, vytvořili by jste zkreslenou podobiznu. Pokud fotíme automatickým fotoaparátem, je ideální fotit na co největší ohnisko, to znamená – nechte vyjet objektiv na maximum. Vždy foťte z úrovně očí a pokud se jedná o třeba o koně, nezasunujte objektiv, ale odstupujte tak daleko, až vám bude portrét do hledáčku pasovat. Tím se vyvarujete také určitého zkreslení.
Rady
Psy a kočky, kteří mají krátkou nosní houbu – prostě lidově řečeno čumáček, nefoťte z profilu.
• Rušivé pozadí, kde z ucha vystupuje sloupek plotu a navíc je tam zaparkované auto. |
• Stačilo lehce změnit pozici fotografa a pozadí se vylepšilo i přes nedostatek místa za překážkou skákajícího psa. |
Pokud je na psy velké teplo a příliš dýchají, to znamená, že mají jazyk neustále venku, portrét také není pěkný. Na fotce je vidět velký jazyk a teprve potom hlava psa.
Když psům svítí slunce do očí, mhouří oči. Převážně se to stává u malých plemen.
• Štěně s krátkým čumáčkem fotografované z profilu. Sami vidíte, že je to klubíčko chlupů a nevynikne vůbec nic. |
• Jakmile se pejsek dívá čelně do fotoaparátu, portrét pejska je mnohem výraznější. Takhle se hlavně fotografují psi, kteří mají krátkou čenichovou partii. |
Ani vítr není ideálním kamarádem při focení, když se jedná o psy s dlouhou srstí.
• Různé světlo, kdy na pozadí je vržen stín, proto vyšlo naprosto černé. Je to dané zároveň i expozicí, která byla naměřena na světlý objekt, v tomto případě štěňátko akity inu. |
• Stejné světlené podmínky, dostatek místa, aby pozadí bylo naprosto nerušivé. Když nesvítí sluníčko, fotografuje se mnohem lépe, nejsou ostré a tvrdé stíny. |
Zvířata, která mají delší čumáček, fotíme nejraději z poloprofilu. Ideální je, posadit psa šikmo k fotografovi a hlavu si pes dotočí do směru, který nám bude nejlépe vyhovovat. Je tedy zapotřebí mít u fotografování vždy pomocníka, na kterého bude pes reagovat. Bez asistence nebude portrét věrný.
• U koní a dalších podobných zvířat naopak čelní pohled zkresluje a nevypadá pěkně, proto je potřeba najít úhel, kde vynikne hlava v proporcích. |
• Poloprofil je ideální úhel pro fotografování koní a psů s delším čumákem. Někde vynikne i naprostý profil, ale to již musíte posoudit sami při daném zvířeti. |
• Stejně nasvícené pozadí, kůň běží nedaleko ohraničení louky, takže není problém v rozdílu tmavého pozadí s koněm.
Není vhodné fotit psy s obojky či dokonce s vodítky nebo koně s ohlávkami, které pak působí na fotce rušivým dojmem.