Kdo jednou zkusil zorganizovat dog–trekkingový závod neomylně ví, že pro něj verš z kouzelné básně Jaquesa Préverta rozhodně neplatí. Nelítostná bitva – o razítka, kterou musí chrabře podstoupit s rozličnými institucemi (Lesy České republiky, referáty životního prostředí, mysliveckými sdruženími, správami chráněných oblastí, soukromými majiteli atd., atd.), mu bude připadat jako nerovný zápas s větrnými mlýny a pošramotí mu nejen jeho vlastní nervy, ale i jeho sebevědomí.
Avšak ani osamělý poutník (ať již už se psem nebo bez psa) nemá vždy na růžích ustláno. Jako ekolog pochopitelně nic nenamítám proti zákazu bivakování v nejpřísnějších rezervacích (o zakládání ohně samozřejmě ani nemluvě). Leč jako dědic nomádské krve, která odnepaměti koluje v žilách rodu Homo sapiens: „Lidé jsou nomádi už svou povahou; touha potulovat se po světě je nepochybně zabudována přímo do spirály DNA,“ napsal jasnozřivě Bruce Chatwin, ctím právo na krajinu (což je i název vynikajícího eseje Václava Cílka v jeho mimořádné a inspirativní knize „Krajiny vnitřní a vnější“). Václav Cílek v něm mimo jiné píše: „Právní systém většiny evropských zemí odráží středověké pojetí země či krajiny. Země nebyla stvořena člověkem, ale bohem, a proto ji člověk nemůže vlastnit, ale může využívat jejich plodů. Proto smíme chodit i do lesů, které nevlastníme, a sbírat tam houby a borůvky. A když je po sklizni, můžeme se docela volně procházet po cizích polích, pokud nejsou oplocená. Země patří bohu, ale úroda člověku. To je určitá svoboda, kterou třeba v USA skoro neznají. Bůh stvořil zemi i se zvířaty, ptáky, a dokonce ložisky nerostných surovin, které potřebujeme využívat. Český horní zákon, podobně jako většina podobných právních předpisů, proto rozeznává nerosty nevyhrazené, jako je písek, které může kopat každý (není-li to v rozporu s jinými zákony), a nerosty vyhrazené, jejichž využívání patřilo panovníkovi nebo později státu. Panovník není totiž soukromá osoba, ale vládne z vůle boží a nějak zastupuje pánaboha i v takových záležitostech, jako je honitba a těžba zlata či stříbra. Naproti tomu v anglosaském pojetí patří pozemek až do stále se zužujícího horkého hranolu ve středu země jenom vlastníkovi, který v hranicích svého pozemku může těžit cokoliv a občas i čerpat jakékoliv množství ropy či podzemní vody bez ohledu na sousedy. Pohyb cizích osob je silně omezen nebo zakázán … Koncem léta 2004 vystoupil Klub českých turistů ve spolupráci s celou řadou organizací, jako jsou rybáři, ornitologové a myslivci, s kampaní Právo na krajinu, kterou označuje jako důsledně apolitickou a nezaměřenou proti soukromým vlastníkům. Jedná se o to, že mnozí soukromí vlastníci zakazují používat veřejných cest protínajících jejich pozemky anebo oplocují své parcely až k řece, aniž by bylo možné projít po jejím břehu. Síť cest v krajině tak řídne, nejenom protože mnoho polních cest není využíváno a zarůstá, ale také pro sobectví soukromých vlastníků rušících historické právo na cesty … Jedním z klíčových pojmů posledních let se stala kvalita života. Používá se pro srovnání výhod či nevýhod různých států či míst. Existuje několik různých metodik výpočtu kvality života, které vesměs operují s podobnými pojmy, jako je dostupnost lékařské péče, kultury a vzdělání, výše příjmů, psychologický stres, kvalita životního prostředí i něco, co můžeme označit jako právo na přírodu a krajinu. Ke kvalitnímu životu patří nejenom teplá voda, ale také možnost pozorovat sýkorky nebo se projít do přírody. Když se zeptáte lidí, co nejlepšího v životě prožívají, tak to kupodivu nemusí být stresující dovolená někde na pláži, ale večerní procházka se psem do místního lesíka. Houby nesbíráme z hladu, ale pro radost, a i když nic nenajdeme, mnoha lidem stačí ten pocit, že byli v lese. Podobně ani většina rybářů není nějakými lovci, ale mají rádi řeku a klid jihočeských rybníků. Právo na krajinu a přírodu je kupodivu něco bližšího a přirozenějšího než právo cestovat do cizích zemí. Jak velký by nastal poprask, kdyby některá z evropských zemí zakázala svým občanům cestovat třeba do Asie či Afriky, ale s jakým klidem přicházíme o právo projít se kolem řeky. Zkuste si to třeba na Berounce nebo na dolní Sázavě! Je to složitější a možná i nebezpečnější než cesta do Lhasy či Káthmándú.“
Před časem jsem objevil nádhernou (a zcela zapomenutou) knihu skotského spisovatele Roberta Louise Stevensona (proslul světoznámými dobrodružnými romány Ostrov pokladů, Únos, Podivný případ dr. Jekylla a pana Hyda …) Putování s oslicí do hor (v českém překladu byla vydána v Brně roku 1948), ve které půvabně popisuje svou podzimní cestu s oslicí Modestinou jihofrancouzským pohořím Cevenny. Kniha mě okouzlila natolik, že jsem se se svými aljašskými malamuty a přítelem fotografem Filipem Chludilem do Středofrancouzského masívu za Stevensonovým stínem a stínem Gévaudanské bestie v roce 2007 vydal. Stevenson v ní mimo jiné píše: „Proč by si někdo měl přát navštívit buď Luc nebo Cheylard, přesahuje síly mého nesmírně vynalézavého ducha. Necestuji proto, abych se někam dostal; cestuji jen proto, abych cestoval. Pohyb je ohromná věc. Cítit potřeby a nutkání našeho života mnohem blíž, sestoupit z tohoto peřím vystlaného lůžka civilisace, najít pod nohama žulový svět posypaný ostrými kaménky, křeménky! Běda! Jak my žijeme a předpojatě se zaměstnáváme svými starostmi, i neděle je věc, kterou si musíme vydělat. Držet tlumok na nákladním sedle proti větru vanoucímu od ledového severu, není bůhvíjaké přičinění, ale přece jen je to práce, která zaujímá a uklidňuje ducha. A je-li přítomnost tak neodbytná, kdo by se mohl trápit s budoucností?“
Psi vnímají svět kolem sebe všemi smysly. Jsou ve střehu, i když odpočívají. I z naprostého klidu je dokáže vyburcovat vzrušující pach, či slibný zvuk. Snažme se od nich něčemu naučit. Každičká hodina, každičká minuta – přináší změnu a změna přináší vzrušení, neklid a – údiv. Laurens van der Post ve Ztraceném světě Kalahari napsal: „Nemá-li člověk schopnost údivu, ztratil už nejen stopu života, ale i sílu opravdového růstu.“
Po mnoho let jsem žil v lese nebo na jeho okraji. Teď jsem se náhle se svými psy ocitl v industriální zóně bez jediné polní cesty, bez jediného háječku. Proto prcháme do náruče přírody o to horlivěji v každičké volné chvíli. Ono – venčení pesanů na parkovištích – není vskutku nic moc, i když je praktikuje mnoho mých nových „sousedů“. Dog–trekking se může jistě stát pro mnohé lidi (a jejich psy!) nejen zábavou, ale i východiskem! Proto naléhavá slova Reinholda Messnera, která napsal ve své knize – Gobi – Poušť ve mně – promlouvají (nejen) ke mně o to upřímněji: „Nechci cestovat s kouřem z výfuku a hlukem motoru, nýbrž putovat pěšky. Po svých, to je můj cíl.“
Večerní slunce nasvěcuje krajinu a vše okolo nás – vrhá dlouhé dramatické stíny – jak ve starých naivních westernech. Stíny Frama s Mishou jsou obrovské a můj – podivná shrbená kreatura s balvanem … Maně jsem si vzpomněl na úryvek z nádherné básně Garyho Snydera – Hrbatý pištec:
Hrbatý pištec
Kráčí všude kolem
Posedává na kamenech Velké pláně
Jeho hrb batoh je