Soutěže WE se skládají z jednotlivých testů, které musí účastníci absolvovat. Prvním testem je zkouška přiježděnosti, v níž jezdci předvádějí předepsanou úlohu podobně jako v drezuře. Kůň je předváděn v kroku, klusu i cvalu. Soutěže jsou odstupňovány dle pokročilosti startovních dvojic, čím vyšší stupeň, tím obtížnější prvky úloha obsahuje. Každý z prvků je hodnocen na škále 0 až 10, čím více bodů dvojice získá, tím lépe.
Druhým testem je zkouška ovladatelnosti, která se testuje na úkolech spojených s překážkami. Některé překážky jsou podobné jako ve westernovém trailu – překonání mostku, branky, pohyb ve vymezeném prostoru … Škála překážek je široká, národní pravidla jednotlivých zemí mohou obsahovat vlastní typy překážek. V této zkoušce je hodnocen styl překonávání překážek, čistota chodů koně, plynulost, soulad dvojice.
Ve třetím, rychlostním testu je opět překážková dráha jako ve zkoušce ovladatelnosti a cílem je projet danou trasu s nejnižším výsledným časem. Za chyby v překážkách je dvojice ohodnocena časovou penalizací, takže nejde jen o to, být nejrychlejší, ale také mít jízdu v každém okamžiku pod kontrolou a dokázat plnit přesně dané úkoly.
Ve vyšších soutěžích je i čtvrtá zkouška, a to práce s dobytkem. Tato zkouška se podobá westernovému team penningu. Tým soutěžících při ní vybírá ze stáda určená telata, která jsou zaháněna do ohrádky, přičemž každý ze soutěžících má přiděleno konkrétní tele, s nímž pracuje za podpory ostatních členů týmu.
Díky její atraktivitě se o working equitation zajímá stále více jezdců. Na internetu jsou k dohledání mnohá videa, mezi nimiž diváka zaujmou zejména atraktivní rychlostní zkoušky. Letos si tento test mohli jezdci vyzkoušet například na promoakcích na Beránkově dvoře a na Kratochvilce a bylo se vskutku na co dívat. Bodovali nejen jezdci, kteří se WE zabývají již déle, úspěšní byli i trailoví westerňáci, jejichž koně rychlou práci na překážkách přijali možná trochu s podivem, ale přitom s chutí a elánem. Při soustředění na Beránkově dvoře si jezdci vyzkoušeli, že není nutné se obávat ani „drezurního“ přiježděnostního testu nebo práce v překážkách, takže se dá tušit, že až bude možné v této disciplíně oficiálně soutěžit, zájemci z řad jezdců se najdou.