V nákupním centru je nezvykle plno a po chvíli zjišťujeme, že jsme tu jediní bílí. Místní na nás pokřikují a gestikulují, nejsou to od nich zrovna projevy přízně. Skoro bych řekl, že zatímco my proti nim nic nemáme, oni nás jaksi diskriminují. Raději mizíme. O dva kilometry dál nacházíme podobné nákupní centrum. Potkáváme tu téměř výhradně bělochy a nákup probíhá jako někde v Evropě. V zemi, kde měla skončit rasová segregace v roce, kdy u nás byla sametová revoluce, to po 26 letech funguje dost podobně. I když jaksi samospádem.
Co se tu vlastně změnilo od roku 1989? Vypráví nám o tom farmář, u něhož za tři stovky korun na noc bydlíme. Syn staříka, který nás přivítal. Běloch, jen trochu víc opálený. Zrušení apartheidu, po kterém v devadesátých letech zahynuly desetitisíce lidí, považuje za správný krok. Když dopíjíme naši třílitrovou krabici vína, vytahuje z mrazáku whisky. Pokecat přichází i jeho kamarád. Vybavuju si, že jsem se ho několikrát ptal, odkud je. On hrdě odpovídal, že z Jižní Afriky. Slovo přistěhovalec (protože jsem se snažil dopátrat, odkud přišli jeho předci, když ne on) ho uráželo. Zkrátka Afrikánec pyšný na svou zem.
O Holandsku, odkud předci pocházeli, jak jsem se nakonec dověděl, nemluvil. Prý tam byl jednou v životě a moc rád letěl zpět do Afriky. Bělochy, kteří žijí střídavě v Evropě a JAR, opovrhuje. Prý nejsou doma nikde. Mají pro ně i výraz, který se nesluší překládat. Afrikánci si zvykli na teplé klima, jistou divokost, na to, že u sebe skoro pořád nosí zbraň. Ví, že nejlíp je jim za pevným plotem. Trápí je, že jim děti za jejich podpory vystudovaly v Evropě či Americe a nemají se k návratu. Proto jsou smutní – aspoň ti dva, s nimiž jsme dlouze a kostrbatě rozmlouvali. Potomci vyklízejí místa, která oni milují. Tvrdí muži, ač jim bylo kolem šedesátky, vyrazili už za rozbřesku na ryby. My si po jejich dávce alkoholu poprvé trochu přispali, jinak to nešlo.