Zvěrolékařský průvodce exotickým chovem •pokračování z FAUNY č. 21 Doprava zvířat Velice vhodnými obaly pro ostatní ptáky kromě velkým druhů...
•pokračování z FAUNY č. 21
Doprava zvířat
Velice vhodnými obaly pro ostatní ptáky kromě velkým druhů papoušků jsou kartonové krabice. Jsou dostatečně měkké, aby se pták nezranil, pevné a dobře větrají. Vrubozobé ptáky - husy, kachny a labutě můžeme přepravovat i v jutových pytlích.
Větší papoušky transportujeme v přepravkách z pevného materiálu. Ptáci by si mohli během přepravy proštípat cestu ven.
• medvěd malajský
Zajímavý je převoz kolibříků. Droboučtí ptáčci se přesunují zafixovaní s křidélky přiloženými k tělu. Díky jejich rychlému metabolismu je třeba kolibříky každých několik hodin nakrmit. Stačí pak ptáčka vzít do ruky a vsunout mu zobáček do nádobky s krmným roztokem.
Stejně jako u předešlých živočichů hlídáme během transportu teplotu.
Základem přesunu savců jsou opět transportní bedny různé velikosti a provedení podle schopnosti a síly zvířat. Dáváme přednost posuvným dvířkům.
Větší druhy hlodavců, zejména dikobrazy převážíme raději v bednách kovových.
Opice přesunujeme v bednách s čelem zamřížovaným dvojitým pletivem a s oky jen tak velkými, aby zvíře nemohlo prostrčit ruku. Dvojité pletivo volíme proto, aby si zvíře nemohlo přirazit eventuálně prostrčené prsty. Dvířka musí být důkladně zajištěna proti vysunutí vynalézavými zvířaty, což platí zvláště pro lidoopy. Pro delší přepravu bývají bedny opatřeny uzavíratelnými otvory, kterými se dovnitř vkládá krmivo a nalévá voda do nádobky, připevněné zevnitř ke stěně transportky. V tomto případě bývá na dně bedny rošt a pod ním zásuvka, naplněná savým materiálem. Pro úklid pak stačí zásuvku vyjmout a obsah vyměnit. I opice na sebe zvyklé musí mít samostatné oddělení.
Šelmy se přepravují v bednách se zamřížovaným čelem. Mříže musí být tak husté, aby zvíře neprostrčilo tlapu a nemohlo někoho zranit. Pro větší bezpečnost musí být vnitřní plochy bedny úplně hladké a bez mezer, což platí nejména pro medvědy. Jednou jsme v ZOO přepravovali malajské medvědy, což je mimochodem nejmenší druh medvěda o hmotnosti asi 50 kg. Protože bylo třeba vyjet brzy ráno, naložili jsme zvířata již večer do uzavřeného auta a zamčené garáže. Ráno řidič otevřel auto a hleděl do oček medvěda, který se během noci prolámal bednou, zhotovenou ze silných fošen jen díky tomu, že vsunul špičky drápů do škvíry ve stropě.
Ploutvonožce přepravujeme v bednách, které mají stěny ze silného pletiva, kytovce v závěsech z plachtoviny, oboje pro nutnost vlhčení během cesty.
Sudokopytníky nakládáme do různě velkých transportních beden, opatřených šubry v obou čelech. Na bocích bedny se nalézají kontrolní a větrací otvory velké pouze tak, aby do nich zvíře nemohlo vystrčit eventuálně přítomné rohy a ulomit si je. Jelenovitým raději vytlučené parohy odřízneme nebo s transportem počkáme, až je shodí.
Bedny pro koňovité lichokopytníky musí mít dvířka zvlášť důkladná. Zvířata by je dokázala vykopnout.
Při delších přesunech musí být ve dvířkách u hlavy zvířete otvory pro podávání krmiva a vsunutí kbelíku s vodou. Sudo i lichokopytníci se nesmí v bedně otočit a do dopravního prostředku se nakládají zadkem ve směru jízdy. V opačném případě by si mohli při prudkém zabrzdění poranit hlavu.
Zvířata mohou být také převážena v koňských boxech nebo volně na ložné ploše speciálně upraveného automobilu.
Žirafy se přepravují v prostorách s posuvnou střechou. Po naložení zvířete je střecha pomalu spuštěna tak, aby náklad nebyl příliš vysoký a projel místy se sníženým průjezdem (dospělý žirafí samec je vysoký až 6 m).
I nosorožci se převážejí ve velkých bednách, patřičně masivních.
O přesun neobvyklých zvířat je možné požádat specializovanou firmu. V České republice se takovými transporty zabývá ZOO ve Dvoře Králové. Pro naši zahradu například převážela dospělého nosorožce a vše proběhlo zcela bez problémů. U dalšího nosorožce pracovníci z jedné polské ZOO odmítli jejich služby a přijeli si pro zvíře sami. Ve své bedně však měli vodorovné jistíci tyče na rozdíl od svislých, užívaných kolegy ze Dvora. Nosorožec po nich začal předníma nohama vystupovat jako po žebříku, až se hlavou ocitl pod stropem bedny. Stačil pak prudký pohyb a prkna létala na všechny strany. Byli jsme rádi, že jsme stihli zvíře medikamentozně zklidnit dříve, než bednu odshora zcela zbouralo. Jak je patrné, vyžadují podobné transporty i notnou dávku zkušeností.
Sloni se přepravují ve velkých kontejnerech, na ložné ploše těžkých vozidel nebo přímo v nákladních vagonu. Transport provází zkušený ošetřovatel, schopný zvíře uklidnit a vybavený zásobou krmiva na cestu.
Umístění a připoutání beden v autě věnujeme mimořádnou pozornost. Obaly se nesmí sesunout nebo dokonce převrhnout. Zvláště nelze podceňovat proudění vzduchu při naložení beden na otevřenou ložnou plochu. V krajním případě může vítr lehčí bednu odnést. Rovněž při chladném počasí může proud vzduchu způsobit výrazné podchlazení nákladu.
•pokračování ve Fauně č. 23
(Výňatek z knihy Naučte se o nás starat, připravované k vydání v nakladatelství DONA.)