I když to může na první pohled vypadat, že online poradenství prospívá hlavně majitelům a jejich mazlíčkům, kteří tak nemusí podnikat stresující cesty do ordinace, výrazným impulsem pro jeho rozvoj bylo zdraví samotných veterinářů. Stres a přepracování se koneckonců nevyhýbají ani této profesi. A mnohdy bohužel vedou k nejhoršímu.
Už z povahy své práce jsou veterináři, stejně jako ostatní lékaři, vystavení stresujícím a náročným situacím. Zvířecím pacientům častokrát pomáhají nad rámec běžné pracovní doby, čelí pracovnímu přetížení i stížnostem klientů. Souběh těchto a dalších vlivů mívá tragické vyústění.
Podle údajů, na které v roce 2019 upozornilo americké Centrum pro kontrolu nemocí a Národní institut pro prevenci pracovní bezpečnosti a zdraví, je zejména u žen veterinářek 3,5× větší šance na smrt způsobenou sebevraždou než u běžné americké populace. U mužů je to 2,1× více.
„Tradiční konzultace mimo pracovní dobu vedou k emocionálně a psychicky vyčerpávajícím dnům. Za tento čas veterináři navíc nedostávají finanční náhradu, což v mnoha ohledech přispívá k vyhoření a vysoké míře sebevražd,“ komentoval situaci v článku z června 2020 Steven Carter, zakladatel služby TeleVet. Upozornil tím mimojiné na fakt, že veterináři nad rámec své každodenní agendy pravidelně vyřizují velké množství dotazů a požadavků, se kterými jim lidé volají.
Právě touha pomoci zlepšit kvalitu života veterinářů byla dle slov Cartera jednou z hlavních motivací pro rozjezd platformy, která dnes usnadňuje nejen komunikaci s klienty, ale i každodenní práci od rozesílání faktur po automatizaci plánování schůzek. Službu TeleVet v současnosti využívá přes 6500 veterinářů napříč Spojenými státy.
Na to, že jde o dlouhodobý problém, poukazuje i fakt, že s podobnou myšlenkou zakládal svou společnost Vets Now už v roce 2001 veterinární chirurg ze Skotska Richard Dixon. Jeho řešením byla specializovaná služba nouzové a kritické péče o domácí mazlíčky. Myšlenkou bylo pomoci právě i přetíženým veterinářům, kteří upadají do rutinní práce a často dělají přesčasy, a to tím, že nabídne péči o zvířata mimo běžnou pracovní dobu. Péči formou osobních prohlídek i videokonzultací po nocích a o víkendech. „Pokud tento byznys zastaví alespoň jednoho veterináře, aby si nevzal život, pak to bude úspěch," uvedl tehdy Dixon.
Jinou cestu pak zvolil americký VetNow, který v roce 2017 rozběhla veterinářka Apryle Horbal. Lékaři mohou tuto platformu využívat nejen ke spojení s klienty na dálku, ale především ke konzultacím se specialisty z různých oblastí od dermatologie po kardiologii. Sami tak mohou získat rychlou radu či druhý názor k náročnému případu, pokud přesahuje jejich odbornost, případně se jako experti do takového týmu specialistů zapojit a pomoci dalším kolegům.
Majitele zvířat platformy tohoto typu vedou k tomu, aby pro své dotazy při neakutních případech využívali předem domluvené konzultace na dálku. V době, kdy jsou veterináři vytížení, pak zpravidla nabízí své interní specialisty, kteří bývají dostupní i 24/7 během celého roku.
Samotné kamenné veterinární kliniky ve Švédsku dokonce tímto způsobem odkazují coby na vhodnou první pomoc v době mimo svou běžnou otevírací dobu.