Chystáte se na cestu do zámoří a rádi byste si s sebou vzali svého koňského parťáka? Pak byste měli vědět, že přeprava koní letadlem je drahý špás, takže se vám spíš vyplatí nechat svého milovaného oře doma, zatímco za ušetřené peníze si můžete klidně koupit v cílové destinaci nového (a možná i dva). Navzdory vysokým nákladům nám ale létají nad hlavami desítky až stovky koní každý týden, a to hlavně kvůli účasti na mezinárodních závodech. Jak tedy takové koňské dobrodružství probíhá a kolik vlastně stojí?
Dlouhé cesty mezi kontinenty absolvují především špičkoví sportovní koně. Jejich majitelům se totiž může taková cesta díky vysokým finančním odměnám v soutěžích vyplatit. Jde tedy o zkušené „mazáky“, co už mají naježděné stovky kilometrů v hengru nebo kamionu, takže je nevyvede z míry, když se jim podlaha pod nohama začne hýbat a prostor se občas zakymácí nebo nakloní.
Koně se v letadle samozřejmě nemohou volně pohybovat, ale na palubu se nakládají ve speciálních přepravních kontejnerech. Pečlivě se přitom počítá rozložení hmotnosti v nákladovém prostoru, aby bylo letadlo správně vyvážené. A jak vlastně vypadá takový box, ve kterém kůň absolvuje cestu? Docela podobně jako klasický koňský přepravník.
Nejrozšířenější typ je určený pro tři koně vedle sebe, které odděluje pevná přepážka, ale hlavami k sobě dosáhnou. Kontakt s dalším koněm je pro psychiku těchto zvířat důležitý a pomáhá jim zvládnout několikahodinový let bez zbytečného stresu. Pokud spolu v boxu cestují koně, kteří se navzájem neznají nebo mají sklony k agresivitě, nechává se prostřední místo prázdné. Tak na sebe nedosáhnou a nemůže dojít k vzájemnému pokousání, ale přitom mají vizuální kontakt a jeden druhého uklidňují.
Letecké společnosti, které přepravují koně mezi Evropou a dalšími kontinenty, přistupují k těmto zvířatům jako k nákladu. Koně ještě mimo letadlo nastupují do přepravních kontejnerů, které se následně hydraulickou plošinou nakládají na palubu. Trochu odlišná je situace na území USA, kde už působí i specializované aerolinky s upravenými menšími letadly (velmi známý je například letoun Air Horse One, kterým v rámci severoamerického kontinentu létají dostihoví plnokrevníci). Koně do těchto letadel chodí přes dlouhou rampu s vysokými zástěnami po stranách a uvnitř je čeká prostor rozdělený do jednotlivých menších stání. Výsledek je z koňského pohledu opět podobný jako v klasickém hengru, takže jen zřídka mívají zvířata problém do letadla nastoupit.
Přeprava letadlem je pro koně náročná především kvůli tomu, že musí dlouhé hodiny stát ve velmi omezeném prostoru. Přirozený instinkt velí těmto zvířatům při pocitu ohrožení prchat, takže je nezbytné je po celou dobu letu udržet v psychické pohodě. Pokud totiž kůň zpanikaří a pokusí se dostat z přepravního boxu pryč, může si způsobit vážná zranění, a hlavně splašit i ostatní zvířata na palubě.
K tomu se váže jedno důležité upozornění: prakticky všechny aerolinky, které nabízí přepravu koní, vyžadují právo vašeho koně okamžitě utratit, pokud by svým chováním ohrožoval bezpečný průběh letu. K takovým incidentům však dochází jen zcela výjimečně.
Naštěstí se, podobně jako lidé, dají i zvířata uklidnit mimo jiné také dobrým jídlem. Na palubě letadla proto působí profesionální ošetřovatelé, kteří zajišťují, aby měli koně stále na dosah kvalitní seno, jež mohou žvýkat a přebírat. Pitný režim se na přání majitelů podporuje ochucením vody mořskou solí a ošetřovatelé také příležitostně rozdávají zvířatům pamlsky, když je potřeba je rozptýlit a zbavit nervozity.
Jen v nejnutnějších případech se přistupuje k farmakologické sedaci, tedy takzvanému „přispání“ koně. Jak totiž zaznělo hned na úvod, létají většinou zvířecí atleti na vrcholové úrovni, kteří potřebují na závody dorazit v té nejlepší možné kondici, a podání sedativ při přepravě jim na výkonu zrovna nepřidá.
Cena letecké přepravy koní se samozřejmě odvíjí hlavně od cílové destinace. K nejlevnějším se řadí lety z Evropy do USA, kde za letenku pro koně zaplatíte jen něco málo přes 200 000 Kč. Na opačném konci žebříčku stojí například letecké linky do Japonska. Při cestě na letní olympiádu v Tokiu v roce 2020 stála přeprava každého našeho koňského reprezentanta kolem 600 000 Kč.
K tomu nezapomeňte přičíst náklady na pozemní část cesty, protože speciální lety s koňmi odbavuje jen pár evropských letišť. Nejčastější volbou je belgický Lutych (Liège), odkud vyrážel i zmíněný charterový let na olympiádu v Tokiu. Pravidelné linky startují také z nizozemského Amsterdamu, irského Dublinu, z Lucemburku a německého Frankfurtu.
Pokud byste se navzdory vysokým finančním nákladům rozhodli pro přepravu koně letadlem, včas se informujte o všech podmínkách, které je potřeba splnit. Před nastoupením na palubu letadla kontroluje koně veterinář. Všechna zvířata musí být na pohled zdravá a v dobré kondici, bez známek nepřiměřeného stresu. V cílové destinaci je následně čeká celá řada povinných vyšetření a také karanténa.
Jako příklad uveďme třeba cestování s koněm z ČR do USA. Podle tamních předpisů musí kůň kromě jiného strávit tři dny v karanténním ustájení a absolvovat odběry krve a vyšetření na infekční anémii, vozhřivku, hřebčí nákazu a piroplazmózu (podmínky se však mohou měnit, takže je nutné zjišťovat vždy aktuální stav předpisů v době převozu koně).
Závěrem nezbývá než doporučit každému, kdo by chtěl svého koně poslat do oblak, aby se obrátil na některou ze specializovaných společností v tomto oboru. Ty mají obvykle smluvně zajištěná místa pro koně na palubách pravidelných leteckých linek, a především vám pomohou zařídit všechny nutné administrativní kroky a splnit už zmíněné veterinární podmínky pro vstup zvířat do jiného státu.
Některé firmy nabízí dokonce přepravu koní takzvaně „ze stáje do stáje“, takže se postarají o dopravu na letiště, samotnou cestu letadlem, následnou karanténu i závěrečné přivezení koně do nového ustájení.